Jak snížit množství odpadu tvořeného plastovými lahvemi na vodu a obaly potravin? Prostě je snězte!

 Jedná se o novou formu obalů, které představují alternativu k plastovým lahvím. Rodrigo García González, Pierre Paslier a Guillaume Couche mají důvod k hrdosti. V květnu 2014 vyhrála tato trojice studentů Royal College of Art v Londýně cenu Lexus Design Award za svůj vynález nazvaný „Ooho!“ – biologicky rozložitelnou jedlou láhev! Voda je v ní uzavřena v dvojité membráně tvořené kombinací hnědých řas a chloridu vápenatého a vyrobené pomocí procesu zvaného sférifikace. Stačí jen prorazit obal a napít se!




Co kdybychom mohli jíst nejen potraviny, 
které každodenně kupujeme v supermarketech, 
ale i jejich obaly?



Podle jedněch jde o laciný marketingový trik, podle druhých o přelomovou inovaci – vědci a průmysloví aktéři po celém světě pracují na vývoji nového, zelenějšího způsobu balení.

Jedním z nich je i Dr. David Edwards. Jako velký fanoušek kulinářských experimentů se od roku 2009 podílí na vývoji konceptu WikiPearlTM – precizně navržených pochoutek „lahodně inspirovaných přírodou. Sýr, zmrzlina, jogurt či ovoce jsou zabaleny v přírodním chitosanu a alginátu. WikiPearls se prodávají v některých obchodech se zdravou výživou a projekt navázal spolupráci se společností Stonyfield. Zkuste si představit, že bychom mohli jíst nejen potraviny, které každý den kupujeme v supermarketech, ale i jejich obaly. MonoSol vyvinul průhlednou fólii, která nemá žádnou chuť ani zápach a rozpouští se v horkých či studených tekutinách.

Na papíře tyto vynálezy vypadají slibně – snižují množství odpadu i výrobní náklady, zlepšují výživové hodnoty potravin… avšak mají i své háčky. Co třeba ochrana potravin před kontaminací? Jak zajistit, aby nedošlo ke změně jejich chuti? A především je zde psychologická bariéra, kterou lidé musí překonat…
Před pár lety by podobné experimenty působily odtrženě od reality. Avšak vzhledem k tomu, že se po celé Evropě otevírají bezobalové supermarkety, začínají dávat smysl a mohly by přispět ke snížení počtu jednotlivě balených produktů.

Více informací naleznete na livingcircular.veolia.com