Design z průmyslového odpadu

Pražské studio Q Designers přetváří průmyslový odpad na originální designové výrobky. Vytvořili mimo jiné i kolekci svítidel z odpadů vzniklých při výrobě dopravních značek!

Pražské studio Q Designers přetváří průmyslový odpad na originální designové výrobky. Vytvořili mimo jiné i kolekci svítidel z odpadů vzniklých při výrobě dopravních značek.

Jindřich Fialka, zakladatel českého designérského studia Q Designers (https://qdesigners.co), stojí i za značkou Contiqua (https://contiqua.co), která využívá designu k omezení množství odpadů. Od roku 2013 se Contiqua zabývá navrhováním originálních produktů právě z materiálů, které zbývají při průmyslové výrobě. 
 
Světla ze starých dopravních značek
První zakázku dostalo studio v roce 2014 od americké nadnárodní společnosti 3M, známé především díky svým ikonickým značkám Scotch a Post-it. Mezi významné inovativní produkty, s nimiž přišli výzkumníci společnosti 3M, patří i reflexní materiál Diamond Grade™ používaný pro svou výjimečnou odolnost vůči vodě a skvělou viditelnost na výrobu dopravního značení.
 
Při výrobě se tvary značek – čtverce, trojúhelníky a kruhy – vyřezávají z archů, přičemž vzniká spousta nevyužitelných odřezků. Jde o plýtvání z ekonomického, ale především z ekologického hlediska, neboť tento odpad se sám v přírodě nerozloží, a není ani recyklovatelný.
 
Studio Contiqua se rozhodlo zamezit vyvážení tohoto odpadu na skládky a přišlo s myšlenkou využít reflexních odřezků při konstrukci svítidel. Na tomto základě pak vyvinulo kolekci stínidel a svítidel nesoucí název „Infinite Light“. Jedná se o moderní designová světla vytvořená z průmyslového odpadu. Každá lampa využije odřezky z výroby 20 až 30 dopravních značek.
 
Tato svítidla byla osazena v inovačním centru společnosti 3M a také v pražském inovačním centru InnoCrystal. Nejlepší ale je, že si našla cestu i do českého pavilonu na Expu 2015 v italském Miláně!
 
Design ve službách ekologie
 Q Designers nyní spolupracují s řadou globálních značek na využití jejich průmyslových odpadů. Designerský tým například navrhl kolekci peněženek, pouzder na karty a obalů na chytré telefony vyrobených z odřezků kůže po výrobě nábytku ve skupině Wiesner-Hager.
 
Jindřich Fialka k designu přistupuje nově a vidí v něm nástroj pozitivní inovace, například řešení ekologických problémů a podpoře cirkulární ekonomiky (https://cs.wikipedia.org/wiki/Cirkul%C3%A1rn%C3%AD_ekonomika). Průmyslový odpad čeká skutečně slibná budoucnost!